Translate

Thursday, December 15, 2016

STPM Buang Masa? | Kelebihan STPM/Tingkatan Enam


https://www.blogger.com/blogger.g?blogID=8851948855276934962#editor/src=sidebar

STPM Buang Masa? | Kelebihan STPM/Tingkatan Enam

Bismillahirrahmanirrahim :)

I selaku ex-stpm op coz berapi tengok comment ni hahaha Tak comment pape sebab segala point aku dah dinyatakan oleh pengkomen yang lain.

Tapi nak senaraikan kelebihan stpm disini hihi

1- MURAH! Yuran sekolah+buku boleh dikatakan murah. Buku? Baucer buku selalunya cikgu awal2 dah mintak untuk subjek dia. 5 baucer=5subjek= HABIS! Kecuali korang yang taknak bagi baucer kat situ. Buku takdelah mahal nauu sampai beratus. At least pada umur 20 tahun bebas hutang.

2- Orang cakap STPM susah? For me semua benda susah ABC pon masa awal2 susah nak ingat. Takdenyer terus lahir reti baca ABC  kan? Yang pasti kalau malas cakap cikgu tak dengar dating memanjang online 24 hours kau masuk universiti paling bagus didunia pon kelaut jugak akhirnya.

3-Masuk degree tak kontang kanting. Time stpm banyak benda diajar nak buat assigment nak urus event semua bagai. You will learn something new from here.

4-Tak bebas sebab peraturan? Kalau kau jenis bermasalah ngan peraturan kecik celah gigi pon susah jugak hidup kat memane. Masuk universiti paling bagus kat dunia pon kalau dah asyik ponteng kelaut jugak.

5- Buang masa? Tak nampak point mana yang buang masa. Amik dip ke matrik or asasi beza dia cuma sedikit jee untuk sambung degree. Paling kurang beberapa bulan jee. Melainkan kau tangguh nak masuk degree.

6- Koko khas untuk tingkatan 6. ada satu jee yang campur dengan dak arus perdana. Tapi papehal jawatan untuk itu dan ini akan didahulukan tingkatan enam. Tak perlu nak berebut dengan dak2 yang lain hahaha Tapi ada sesetengah sekolah yang campur. Tu pepandai laa yee hahaha

Hrmm sebenarnya nak senaraikan ratusan apa yang best Tingkatan Enam ni hahaha Pilihan mana pun diploma asasi matrik tingkatan enam oversea semua ada kelebihan dan kekurangan masing2. Untuk atasi kekurangan tu boleh jee nak dengan taknak jee.

Kalau tak suka sesuatu dengan pendapat/pilihan orang lain keluarkan point yang bijak dan berilmu dengan cara yang berhikmah. Bukan dengan kelaurkan perkataan yang tak sedap didengar dan hanya dengar kata orang or ikut sedap kepala otak je. Kerana tu menunjukkan kebodohan diri sendiri tanpa disedari.

No comments:

Post a Comment